از بین بردن لکه ها از روی پارچه

از بین بردن لکه ها از روی پارچه:

برای برطرف کردن لکه از روی هر نوع پارچه روش خاص خود را دارد و همچنین تمام لکه ها با یک روش پاک نمی شوند . تنها یک سری از نکات برای پاک کردن لکه عمومی هستند که باید برای تمام پارچه ها و تمام لکه ها به آن توجه کرد.

نکات عمومی:

– برای رفع لکه از روی پارچه هر چه سریع تر اقدام کنید .

– لکه را از پشت پارچه تمیز کنید تا مانع پخش شدن لکه شوید .

– حتما قبل از اینکه مواد شوینده را به لکه بزنید ، در قسمتی از پارچه که مشخص نباشد امتحان کنید.

– دستمالی را که آغشته به مواد شوینده کرده اید از اطراف لکه شروع به تمیز کردن کنید و در آخر کار به وسط لکه بپردازید.

– اگر میخواهید پارچه لک شده را بشویید اول لکه را پاک کنید سپس اقدام به شستشو نماید . زیرا برای بعضی لکه رسیدن آب به آن ، لکه را ثابت می کند.

– برای لکه های غیر چرب از آب سرد استفاده نمایید آب گرم لکه ی غیر چرب را ثابت می کند.

در کل دو نوع پارچه وجود دارد . پارچه قابل شستشو  و غیر قابل شستشو ، برای از بین بردن لکه از روی هرکدام از این دو نوع روشهایی وجود دارد ، که آنها را به صورت خلاصه بازگو می کنیم.

پارچه قابل شستشو:

برای از بین بردن لکه های که دارای مواد قندی هستند مانند چسب و خون و غیره ، ابتدا قسمت لکه شده را توسط اسفنج و یا تتراکلروکربن تمیز کنید سپس پارچه را با آب سرد بشوید و پس از آن ، اگر لکه پاک نشد با مخلوط آب و صابون ولرم بشوید . حال اگر لکه روی پارچه نخی مانتویی و کتان سفید بود ، ابتدا لکه را در آب سرد بشویید و بعد آن را با مخلوط آب و صابون گرم بشوید تا لکه از بین برود ، اگر باز هم جای لکه روی پارچه ماند می توانید از محلول نمک و آب استفاده نمایید.

پارچه غیر قابل شستشو :

با سه روش میشود لکه را از روی این نوع پارچه ها از بین برد . اولین روش این است که به وسیله محلول تتراکلروکربن و یا بنزین  لکه را برطرف کرد. دومین کاری که میشود انجام داد این است که به وسیله ی آب اکسیژنه و اسید اگزالیک یا آب ژاول لکه را پاک کرد و آخرین کاری که برای پاک کردن لکه از روی این نوع پارچه ها میتوان انجام داد روش لکه بری خشک است یعنی با استفاده از پودر های جذب کننده مانند گچ فرانسوی.

1.لکه ی خون:

برای پاک کردن لکه خون از دو روش میتوان استفاده کرد. اولین کار این است که پارچه را با آب سرد بشویید ، اگر لکه از بین نرفت مخلوط نشاسته و کمی آب را تهیه کرده و روی لکه بزنید . اجازه دهید تا خشک شود ، سپس آنرا از روی لکه جدا کنید.

روش دوم برای پاک کردن لکه ی خون این است که پارچه را با نوشابه کوکاکولا قرار دهید و سپس با پودر لباسشویی آن را بشویید.

پاک کردن لکه خون

2.لکه ی آدامس روی پارچه نخی پیراهن :

می توانید از چند تکه یخ برای این کار استفاده کنید و اگر جنس پارچه با بنزین مشکل ندارد می توانید از بنزین نیز استفاده کنید.

پاک کردن لکه آدامس

3.لکه ی چربی:

لکه را  به وسیله اسفنج و تتراکلروکربن بشوید و سپس آب ولرم و صابون لکه را از بین ببرید ، با آب اکسیژینه بی رنگ هم میتوان این کار را انجام داد.

4.لکه چای و قهوه روی پارچه نخی مانتویی:

برای از بین بردن لکه روی پارچه مانتویی نخی ، آب جوش را از پشت روی پارچه بریزید و اگر لازم شد از آب اکسیژنه می توان استفاده کرد ، بهتر است ابتدا با آب و صابون نشویید ممکن است لکه ثابت شود.

5.لکه ی میوه یا آب میوه :

اول با آب سرد بشوید اگر لکه نرفت از گلیسیرین استفاده کنید و بگذارید چند ساعت بماند بعد با آب و صابون گرم بشویید.

6.لکه رژ لب :

خمیر دندان بر روی لكه بمالید و سپس لکه را با آب گرم شست و شو دهید.

یا محل لكه را در گليسيرين بخيسانيد سپس روی لكه را الكل يا بنزين بماليد پارچه ای كه آغشته به محلول پودر رختشويی شده را روی لکه بماليد بعد در محلول پودر رختشويی بشوييد ، سپس خوب آب كشی كنيد.

پاک کردن لکه رژلب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *